Wyprodukowany w 1930 roku, po Gdańsku jeździł do końca lat 50., od 1984 roku w Krakowie – kilka dni temu wrócił do Gdańska. Wagon Ring został poddany renowacji w MPK w Krakowie.
Co dokładnie zostało przebudowane, jakie elementy są oryginalne? Zapraszamy do krótkiego przewodnika.
Wagony serii Tw269 zostały wyprodukowane w 1930 roku w Gdańskiej Fabryce Wagonów. Powstało zaledwie 6 sztuk z tej serii. Powstały z myślą o trasie z ul. Łąkowej do ul. Legionów. Tramwajów z serii TW269 powstało jedynie sześć. Nazwa Ring pochodzi od ówczesnej nazwy ul. Kościuszki – Ringstrasse. Po Gdańsku tramwaje te jeździły do końca lat 50.
Fot. Archiwum ZKM w Gdańsku
Następnie zostały przebudowane na wagony gospodarcze. Dwa pojazdy trafiły do Krakowa w 1984 roku, gdzie miały być eksponowane w mającym tam powstać muzeum komunikacji. Muzeum nie powstało, a w 2014 roku rozpoczęły się starania Zakładu Komunikacji Miejskiej o powrót jednego z tych wagonów do Gdańska.
Wagon został poddany renowacji i w lutym 2016 roku wrócił do Gdańska.
Wagon jest dwukierunkowy, budowy metalowo-drewnianej z wykończeniami mosiężnymi. Wnętrze jest utrzymane w tonacji wiśniowej, zgodnie z trendami lat 30. Przy renowacji tramwaju wykorzystano dużą część oryginalnych elementów, m.in. podwozie, elementy okien czy lampy wewnętrzne.
Remontu wagonu i przywrócenia mu dawnego wyglądu podjęła się Stacja Obsługi i Remontów Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego SA w Krakowie.
Co dokładnie zostało zrobione?
—Pełna inwentaryzacja zachowanych elementów połączona z oddzieleniem części oryginalnych i części innych pojazdów lub późniejszych przeróbek (wagon był przez lata pojazdem technicznym, więc znalezienie tam różnych rozwiązań było czymś normalnym).
—Poszukiwanie wszelkich zdjęć i dokumentacji. Niestety ten niezwykle fragment odbudowy był skromny. Zaledwie kilka zdjęć ilustrujących pojazd – przyszłe prace wymagały zupełnie innego podejścia: przestudiowania tego, co robiła fabryka w tamtych latach i korzystania z innych dostępnych informacji na temat sposobu produkcji i charakterystycznego wyposażenia.
Fot. Archiwum ZKM w Gdańsku
—Naprawa wózka wagonu, czyli elementu, na którym spoczywa pudło (nadwozie) wagonu. Umieszczone są w nim silniki i przekładnie, a także układ hamulcowy.
—Rozbiórka całego pudła (nadwozia), które po zdjęciu elementów drewnianych, wypełniających konstrukcję, poddane zostało całkowitej regeneracji, a następnie konserwacji.
Fot. ZKM w Gdańsku
—Odbudowanie drewnianego wypełnienie konstrukcji stalowej i odbudowa drewnianego dachu.
—Odtworzenie drzwi zewnętrznych – warto zwrócić uwagę, że drzwi tylne po każdej stronie są drzwiami teleskopowymi – dwie części otwierają się równocześnie.
—Pokrycie specjalnym płótnem dachu (tak, jak przed laty w Gdańskiej Fabryce Wagonów) i położenie blach zewnętrznych.
—Malowanie całości (np. dach pokryty jest czterema warstwami nieprzepuszczającej, ale elastycznej farby).
—Odtworzenie z dużą starannością wnętrza wagonu, ze szczególnym zwróceniem uwagi na elementy mosiężne poręczy, uchwytów, zamków drzwi.
Fot. ZKM w Gdańsku
—Uruchomienie pojazdu i przeprowadzenie wymaganych prawem dopuszczeń przewidzianych dla tego typu pojazdu.
Szczegóły renowacji: materiały promocyjne MPK w Krakowie.