31 marca 2017 roku zostały otwarte koperty z ofertami w przetargu na dostawę 15 nowych tramwajów dla Gdańska. Spółka GAiT chce kupić pojazdy dwukierunkowe, niskopodłogowe, klimatyzowane, wyposażone w defibrylator i stanowisko do przewożenia rowerów.

 

Wpłynęły dwie oferty:

 

 

Stadler Polska Sp. z o.o., Solaris Bus & Coach S.A., Solaris Tram Sp. z o.o. – 144 514 720,70 (typ tramwaju – TRAMINO)

 

 

Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz Spółka Akcyjna – 143 878 020,00 (typ tramwaju JAZZ DUO 128NG)

W tej chwili trwa sprawdzanie i ocena ofert. Pod uwagę będą brane cena (60%) i rozwiązania techniczne (40%).

 

 

Przetarg dotyczył 15 wagonów tramwajowych wieloczłonowych, dwukierunkowych i całkowicie niskopodłogowych. Długość pojazdu nie może przekraczać 32,5m.  Pojazd ma pomieścić 200 osób, w tym co najmniej 28 na miejscach siedzących. Siedzenia w tramwaju mają być ustawione przodem lub tyłem do kierunku jazdy, aby w jak najmniejszym stopniu ograniczały szerokość przejścia. Siedzenia i tapicerka będą wandaloodporne. Pojazdy będą wyposażone w odkładane ręcznie platformy dla niepełnosprawnych, zostanie też wydzielona powierzchnia przeznaczona dla wózków inwalidzkich i wózków dziecięcych. W trosce o potrzeby osób o ograniczonej możliwości poruszania się oraz osób niewidomych i niedowidzących – wszystkie kolumny i poręcze będą wykonane w kolorze żółtym, a przyciski w tramwaju będą również opisane w alfabecie Braille`a.

 

 

 

Spółka GAiT chce kupić tramwaje niezawodny technicznie, które będą gwarantowały bezpieczeństwo pasażerów, prowadzącego pojazd oraz innych użytkowników drogi. Zależy nam na niskim wskaźniku awaryjności, niezawodności eksploatacyjnej, a także na aspektach ochrony środowiska, dlatego zwracamy też uwagę na normy hałasu czy drgań – mówi zastępca prezydenta Gdańska Piotr Grzelak.

 

 

Każdy nowy tramwaj będzie również wyposażony w defibrylator AED (umieszczony w kabinie motorniczego), a także w system antykolizyjny ostrzegający motorniczego przed groźbą zderzenia z przeszkodami znajdującymi się na torach. Tramwaje będą też przystosowane do pokonywania wzniesień wynoszących do 6%, z możliwością zatrzymania się na wymienionym odcinku. Pojazdy będą klimatyzowane i wyposażone w monitoring wewnętrzny oraz system informacji pasażerskiej.

 

 

Podobnie, jak w nowe Mercedesy Citaro, także i tramwaje zostaną wyposażone w podwójne porty USB, umożliwiające ładowanie baterii telefonów, tabletów i innych urządzeń mobilnych. Dodatkowo w tramwajach będzie wyznaczone co najmniej jedno stanowisko do przewozu roweru z mocowaniem, które pozwoli na sztywne zawieszenie jednośladu– mówi Maciej Lisicki prezes spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje.

 

 

Warunki przetargowe na zakup nowych tramwajów były konsultowane z motorniczymi, stąd w kabinach pojawią się m.in. wygodniejsze fotele dla kierujących pojazdami, miejsce na rzeczy osobiste motorniczego, chłodziarka na napoje, uchwyt na kubek, gniazdo USB do ładowania urządzeń mobilnych, radioodbiornik, czujnik dymu papierosowego, a także nowy bardziej ergonomiczny pulpit.

 

 

Więcej na temat tramwajów spółki GAiT można przeczytać tutaj:

 

tram_info

 

 

Skip to content