Dobiega końca realizacja pierwszej transzy zamówienia tramwajów PESA Jazz Duo dla Gdańska. Flotę Gdańskich Autobusów i Tramwajów zasiliło już łącznie 11 z 15 nowoczesnych dwukierunkowych tramwajów. Dostawy zakończyć mają się najpóźniej w czerwcu.

 

fot. Piotr Połoczański

 

Nowe tramwaje PESA Jazz Duo to pojazdy wieloczłonowe, dwukierunkowe i całkowicie niskopodłogowe, o długości do 32,5m. W tramwaju mieści się ponad 200 pasażerów, w tym 32 na miejscach siedzących. Tramwaje wyposażone są m.in. w zautomatyzowany defibrylator zewnętrzny AED. Posiadają platformy dla osób z niepełnosprawnościami, a przyciski opisane są w alfabecie Braille`a. Znajduje się w nich również wydzielona powierzchnia dla wózków inwalidzkich i dziecięcych. Pojazdy zapewniają również wyższy komfort motorniczym.

 

 

Jedenaście pojazdów z pierwszej transzy zamówienia (I transza zamówienia to łącznie 15 pojazdów), włączonych zostało już do gdańskiej floty tramwajowej. Kolejny – 12. pojazd dotrzeć ma do Gdańska jeszcze w tym tygodniu. Dostawy zakończyć mają się najpóźniej w czerwcu. W drugim półroczu rozpocznie się realizacja drugiej transzy zamówienia, czyli kolejnych 15 nowych tramwajów.

 

 

fot. Piotr Połoczański

 

Nowoczesne i komfortowe
Nowe tramwaje PESA Jazz Duo to pojazdy wieloczłonowe, dwukierunkowe i całkowicie niskopodłogowe, o długości do 32,5m. W tramwaju mieści się ponad 200 pasażerów, w tym 32 na miejscach siedzących. Siedzenia i tapicerka zostały wykonane z wandaloodpornych materiałów. Tramwaj wyposażony jest w zautomatyzowany defibrylator zewnętrzny AED, umieszczony w kabinie motorniczego.
W trosce o potrzeby osób o ograniczonej możliwości poruszania się oraz osób niewidomych i niedowidzących – wszystkie kolumny i poręcze wykonane są w kolorze żółtym, a przyciski w tramwaju opisane są w alfabecie Braille`a. Pojazdy wyposażone są w odkładane ręcznie platformy dla niepełnosprawnych. Znajduje się w nich również wydzielona powierzchnia dla wózków inwalidzkich i dziecięcych.

 

Nowe tramwaje zapewniają również wyższy komfort motorniczym. Kabiny wyposażone zostały m.in. w wygodniejsze fotele, miejsce na rzeczy osobiste motorniczego, chłodziarkę na napoje, uchwyt na kubek, gniazdo USB do ładowania urządzeń mobilnych, radioodbiornik oraz czujnik dymu papierosowego.
Pojazdy są klimatyzowane i wyposażone w monitoring wewnętrzny oraz system informacji pasażerskiej.
Tramwaje przystosowane są do pokonywania wzniesień wynoszących do 6 proc., z możliwością zatrzymania się na wymienionym odcinku.

 

fot. Piotr Połoczański

 

Nowości w tramwajach PESA Jazz Duo
Nowe wersja tramwajów PESA Jazz Duo różni się od swojej wcześniej wersji, czyli pięciu tramwajów PESA Jazz Duo, które po Gdańsku jeżdżą już od 2015 roku. Nowe modele zyskały szereg rozwiązań, które dodatkowo podnieść mają komfort jazdy pasażerów. I tak w pojazdach w przestrzeni pasażerskiej i w kabinach prowadzącego zamontowane zostały gniazda USB. Wyznaczono także osobne zabezpieczone stanowisko dla roweru. Tramwaj wyposażony jest w zautomatyzowany defibrylator zewnętrzny AED, umieszczony w kabinie motorniczego.
W pojazdach znajdują się boczne tablice informacyjne wyświetlające linię i trasę przejazdu. Poprawiono funkcjonowanie klimatyzacji i ogrzewania, kierując strumień powietrza na ściany boczne. Udoskonalono też oświetlenie stopni wejściowych. Samopoczucie pasażerów poprawiać ma zmienna brawa oświetlenie, ta zmieniać ma się w zależności od temperatury zewnętrznej tj. przy chłodzie będzie to barwa ciepła, podczas wysokiej temperatury – barwa zimna.

 

fot. Piotr Połoczański

Skip to content