W nocy z 18 na 19 lutego do Gdańska dotarł ostatni z 30 zamówionych przez  Gdańskie Autobusy i Tramwaje nowoczesny dwukierunkowy tramwaj Pesa Jazz Duo. Trzydziesta Pesa Jazz Duo o numerze bocznym 1085 jest 78. nowym pojazdem, który w ostatnim czasie dołączył do gdańskiej floty.

 

Fot. Paweł Marcinko / KFP

 

Rozładunek nowego tramwaju odbył się w stałym miejscu – na torowisku przy ul. Nowe Ogrody. Laweta z bydgoskiej Pesy na miejsce dotarła po godz. 1.00 w nocy. Przed Urzędem Miejskim czekała ekipa techniczna Gdańskich Autobusów i Tramwajów z zastępcą prezydenta Gdańska Piotrem Borawskim i prezesem GAiT Maciejem Lisickim.

 

–  Ostatnie lata wypełnione były dużymi inwestycjami – mówi prezes Gdańskich Autobusów i Tramwajów Maciej Lisicki. – Dostarczona właśnie Pesa Jazz Duo jest 78. nowym pojazdem, który tylko w ostatnim czasie dołączył do gdańskiej floty. W ubiegłym roku zakończyły się dostawy 48 nowoczesnych autobusów, o najbardziej restrykcyjnej normie emisji spalin Euro VI, Mercedes Citaro. Teraz finalizujemy kolejne duże zamówienie – łącznie 30 nowoczesnych tramwajów Pesa Jazz Duo. Nowe pojazdy wyposażone są w szereg rozwiązań przekładających na komfort jazdy naszych pasażerów. Przystosowane są do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się oraz osób niewidomych i niedowidzących – zaznacza prezes GAiT.

 

Dostarczona właśnie Pesa Jazz Duo jest 70. pojazdem  wyprodukowanym przez bydgoską Pesę dla Gdańska. W 2010 roku na gdańskie tory wyjechały pierwsze Pesy Swing. Łącznie we flocie GAiT jest ich 35. W 2015 dołączyło 5 dwukierunkowych tramwajów Pesa Jazz Duo. Teraz gdańska flota wzbogaciła się o kolejnych 30 nowoczesnych tramwajów Pesa Jazz Duo.

 

– Finalizujemy właśnie trzecią już umowę na dostawę tramwajów dla Gdańska. Mamy nadzieję, że pasażerowie będą zadowoleni z eksploatacji tych nowoczesnych pojazdów. Posiadają one szereg rozwiązań, które dodatkowo podnoszą komfort jazdy pasażerów. To m.in. nowoczesny system klimatyzacji i ogrzewania, ekrany i tablice wyświetlające linię oraz trasę przejazdu, ładowarki USB, czy przyjazne oświetlenie wnętrza pojazdu, zmieniające się w zależności od temperatury  – mówił obecny przy rozładunku dyrektor sprzedaży rynku tramwajowego Pesa Bydgoszcz SA Marcin Grzyb.

 

Fot. Paweł Marcinko / KFP

 

Nowe autobusy i tramwaje zastępują wycofywane z ruchu starsze pojazdy. – Gdańską flotę wciąż zasilają nowe pojazdy, w efekcie inwestycji w nowy tabor wzrastają komfort podróży i niezawodność pojazdów. Liczę, że zachęci to mieszkańców do powrotu do komunikacji miejskiej po okresie pandemii – mówi Piotr Borawski, zastępca prezydenta Gdańska ds. przedsiębiorczości i ochrony klimatu.

 

Rozładunek ostatniego z nowych tramwajów PESA. Na zdjęciu od prawej: Marcin Grzyb – dyrektor sprzedaży rynku tramwajowego Pesa Bydgoszcz SA, Piotr Borawski – z-ca prezydent Gdańska, Maciej Lisicki – prezes spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje oraz pracownik Zespołu Utrzymania Ruchu GAiT, fot. Paweł Marcinko / KFP

 

Nowoczesne i komfortowe
Nowe tramwaje PESA Jazz Duo to nowoczesne pojazdy wieloczłonowe, dwukierunkowe i całkowicie niskopodłogowe, o długości do 32,5m. W tramwaju mieści się ponad 200 pasażerów, w tym 32 na miejscach siedzących. W trosce o potrzeby osób o ograniczonej możliwości poruszania się oraz osób niewidomych i niedowidzących – wszystkie kolumny i poręcze wykonane są w kolorze żółtym, a przyciski w tramwaju opisane są w alfabecie Braille`a. Pojazdy wyposażone są w platformy dla niepełnosprawnych. Znajduje się w nich również wydzielona powierzchnia dla wózków inwalidzkich i dziecięcych. Wyposażone są także w zautomatyzowane defibrylatory zewnętrzne AED. Tramwaje przystosowane są do pokonywania wzniesień wynoszących do 6 proc., z możliwością zatrzymania się na wymienionym odcinku.

 

Nowe tramwaje Pesa Jazz Duo posiadają szereg rozwiązań, które dodatkowo podnoszą komfort jazdy pasażerów. W pojazdach zamontowane zostały gniazda USB. Posiadają nowoczesny system klimatyzacji i ogrzewania, kierujący strumień powietrza na ściany boczne. Samopoczucie pasażerów poprawiać ma zmienna brawa oświetlenia, ta zmienia się w zależności od temperatury zewnętrznej tj. przy chłodzie jest to barwa ciepła, podczas wysokiej temperatury – barwa zimna.

 

Wartość całego, składającego się z dwóch transz, zamówienia, czyli łącznie 30 tramwajów Pesa Jazz Duo wraz z pakietami specjalistycznymi to ponad 271 mln zł brutto. Pierwsza transza zamówienia, czyli 15 nowych tramwajów wraz z pakietami specjalistycznymi uzyskała dofinansowanie ze środków unijnych w wysokości 83,5 proc. w ramach Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej – etap IV A.

 

Skip to content