Aktualności

2 czerwca 2021

Gdańska flota coraz bardziej przyjazna środowisku. GAiT ogłasza przetarg na dostawę trzech elektrycznych minibusów

Gdańskie Autobusy i Tramwaje ogłaszają przetarg na dostawę trzech fabrycznie nowych autobusów miejskich typu mini zasilanych energią elektryczną.  Nowe elektryczne pojazdy przeznaczone będą do obsługi komunikacyjnej obszarów Starego i Głównego Miasta.

 

 

– Atrakcyjny i bezemisyjny transport publiczny to bezdyskusyjnie ważny element wysokiej jakości życia w mieście. Dlatego od wielu lat naszą flotę budujemy w oparciu o nowoczesne i ekologiczne autobusy, w tym od kilku lat – o najbardziej restrykcyjnej normie emisji spalin Euro VI. Co ważne, ponad połowa pasażerów przemieszcza się po Gdańsku korzystając z tramwajów, czyli pojazdów zeroemisyjnych  –  zaznacza prezes GAiT Maciej Lisicki. –  Cały czas śledzimy trendy na rynku elektromobilności, testujemy autobusy elektryczne i zaczynamy sukcesywnie wprowadzać zeroemisyjne pojazdy do naszej floty autobusowej. Rozpoczynamy od zakupu trzech fabrycznie nowych autobusów elektrycznych typu mini, które obsługiwały będą obszary Starego i Głównego Miasta – mówi prezes GAiT.

 

Bezemisyjne
Nowe minibusy elektryczne, wyposażone mają być w silnik elektryczny o minimalnej mocy 180 KM. Minimalna pojemność baterii akumulatorów trakcyjnych wynosić ma 85 kWh. Zużycie energii nie może być większe niż 32 kWh/100 km. Pojazdy wyposażone mają być w system odzyskiwania energii elektrycznej podczas hamowania. Wraz z nowymi autobusami dostarczone mają zostać trzy ładowarki elektryczne do zasilania w prąd akumulatorów trakcyjnych. Pojazdy ładowane będą na terenie zajezdni autobusowej. Ich ładowanie odbywało się będzie w godzinach nocnych. Długość pojazdów wynosić ma od 5,8 do 6,5 m, szerokość od 2,05 do 2,2 m, natomiast maksymalna wysokość – 2, 9 m.

 

Komfortowe i bezpieczne
Zgodnie z wymogami spółki GAiT, pojazdy przystosowane mają być do potrzeb osób niepełnosprawnych i osób podróżujących z wózkami dziecięcymi. W autobusach znajdować ma się wydzielona oznaczona strefa do bezpiecznego przewozu osoby poruszającej się na wózku inwalidzkim. Autobusy wyposażone mają być także w platformy umożliwiające wjazd wózka oraz – w umieszczone na wysokości umożliwiającej naciśnięcie przez osobę znajdującą się na wózku – przyciski sygnalizujące konieczność użycia rampy. Pojazdy posiadać mają również poręcze ułatwiające wejście do pojazdu osobom o ograniczonej sprawności ruchowej – ich rozmieszczenie i konstrukcja umożliwiać ma swobodny wjazd do autobusu wózkiem inwalidzkim lub dziecięcym.

 

Do dyspozycji pasażerów mają być wygodne ergonomiczne fotele, wykonane z materiałów o podwyższonej odporności na akty wandalizmu,  w tym utrudniające m.in. rozcięcia, czy nanoszenie napisów typu graffiti. Łączna liczba miejsc w pojeździe to minimalnie 21 osób, w tym minimalnie 10  pełnowymiarowych miejsc siedzących.

 

Pojazdy wyposażone mają być w systemy monitoringu i klimatyzacji, o wydajności zapewniającej komfort podróżowania nawet w upalne dni z uwzględnieniem specyfiki komunikacji miejskiej tj. częstego otwierania drzwi. Tablice informacyjne dla podróżujących wykonane mają być w  technologii LED – wysokiej jakości i dużej gęstości pikseli z automatyczną regulacją jasności świecenia. W pojazdach zamontowane mają zostać także gniazda USB oraz zautomatyzowane defibrylatory zewnętrzne AED. Pojazdy wyposażone mają być również w system liczenia pasażerów.

 

– Co istotne, ponieważ pojazdy te poruszać będą się w centrum miasta, chcemy by wyposażone zostały  w zaawansowane systemy bezpieczeństwa, tj. ochrony przed ewentualną kolizją z innymi użytkownikami ruchu drogowego – zarówno pojazdami, jak i pieszymi. Pojazdy wyposażone mają być w rozbudowany system tzw. asystenta martwego pola, który informował i ostrzegał będzie kierowcę o obecności przeszkody w martwym polu,  w tym o przeszkodach za pojazdem, w przypadku załączenia biegu wstecznego – mówi prezes Gdańskich Autobusów i Tramwajów.

 

Na oferty spółka GAiT czeka do 1 lipca 2021 roku. Natomiast realizacja zamówienia nie może być dłuższa niż 9 miesięcy od terminu podpisania umowy.

 

Kolejne zeroemisyjne pojazdy dla Gdańska
Zakup elektrycznych minibusów rozpoczyna proces wprowadzania do gdańskiej floty autobusowej pojazdów zeroemisyjnych. Kolejny etap nastąpi już niebawem. – W jesiennej edycji naboru programu “Zielony Transport Publiczny” NFOŚiGW, będziemy aplikować o dofinansowanie zakupu 45 autobusów elektrycznych –  standardowych i przegubowych – informuje zastępca prezydenta ds. przedsiębiorczości i ochrony klimatu, Piotr Borawski.  – Gdańską flotę zeroemisyjną chcemy budować w oparciu o pojazdy spełniające –  podobnie jak dotychczas – jak najwyższe standardy, przekładające się na wysoki komfort jazdy naszych pasażerów  – podkreśla wiceprezydent.