Aktualności

25 lutego 2016

Jak wyglądała renowacja tramwaju Ring?

Wyprodukowany w 1930 roku, po Gdańsku jeździł do końca lat 50., od 1984 roku w Krakowie – kilka dni temu wrócił do Gdańska. Wagon Ring został poddany renowacji w MPK w Krakowie.

 

Co dokładnie zostało przebudowane, jakie elementy są oryginalne? Zapraszamy do krótkiego przewodnika.

 

Wagony serii Tw269 zostały wyprodukowane w 1930 roku w Gdańskiej Fabryce Wagonów. Powstało zaledwie 6 sztuk z tej serii. Powstały z myślą o trasie z ul. Łąkowej do ul. Legionów. Tramwajów z serii TW269 powstało jedynie sześć. Nazwa Ring pochodzi od ówczesnej nazwy ul. Kościuszki – Ringstrasse. Po Gdańsku tramwaje te jeździły do końca lat 50.

 

 

ring

Fot. Archiwum ZKM w Gdańsku

 

 

Następnie zostały przebudowane na wagony gospodarcze. Dwa pojazdy trafiły do Krakowa w 1984 roku, gdzie miały być eksponowane w mającym tam powstać muzeum komunikacji. Muzeum nie powstało, a w 2014 roku rozpoczęły się starania Zakładu Komunikacji Miejskiej o powrót jednego z tych  wagonów do Gdańska.

 

Wagon został poddany renowacji i w lutym 2016 roku wrócił do Gdańska.

 

Wagon jest dwukierunkowy, budowy metalowo-drewnianej z wykończeniami mosiężnymi. Wnętrze jest utrzymane w tonacji wiśniowej, zgodnie z trendami lat 30. Przy renowacji tramwaju wykorzystano dużą część oryginalnych elementów, m.in. podwozie, elementy okien czy lampy wewnętrzne.

 

 

Remontu wagonu i przywrócenia mu dawnego wyglądu podjęła się Stacja Obsługi i Remontów  Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego SA w Krakowie.

 

Co dokładnie zostało zrobione?

 

 

—Pełna inwentaryzacja zachowanych elementów połączona z oddzieleniem części oryginalnych i części innych pojazdów lub późniejszych przeróbek (wagon był przez lata pojazdem technicznym, więc znalezienie tam różnych rozwiązań było czymś normalnym).

 

 

—Poszukiwanie wszelkich zdjęć i dokumentacji. Niestety ten niezwykle fragment odbudowy był skromny. Zaledwie kilka zdjęć ilustrujących pojazd – przyszłe prace wymagały zupełnie innego podejścia: przestudiowania tego, co robiła fabryka w tamtych latach  i korzystania z innych dostępnych informacji na temat sposobu produkcji i charakterystycznego wyposażenia.

003Fot. Archiwum ZKM w Gdańsku

—Naprawa wózka wagonu, czyli elementu, na którym spoczywa pudło (nadwozie) wagonu. Umieszczone są w nim silniki i przekładnie, a także układ hamulcowy.

 

—Rozbiórka całego pudła (nadwozia), które po zdjęciu elementów drewnianych, wypełniających konstrukcję, poddane zostało całkowitej regeneracji, a następnie konserwacji.

20151104_125359

Fot. ZKM w Gdańsku

—Odbudowanie drewnianego wypełnienie konstrukcji stalowej i odbudowa drewnianego dachu.

 

—Odtworzenie drzwi zewnętrznych – warto zwrócić uwagę, że drzwi tylne po każdej stronie są drzwiami teleskopowymi – dwie części otwierają się równocześnie.

 

—Pokrycie specjalnym płótnem dachu (tak, jak przed laty w Gdańskiej Fabryce Wagonów) i położenie blach zewnętrznych.

 

—Malowanie całości (np. dach pokryty jest czterema warstwami  nieprzepuszczającej, ale elastycznej farby).

 

—Odtworzenie z dużą starannością wnętrza wagonu, ze szczególnym zwróceniem uwagi na elementy mosiężne poręczy, uchwytów, zamków drzwi.

 

 

20151104_125552

Fot. ZKM w Gdańsku

—Uruchomienie pojazdu i przeprowadzenie wymaganych prawem dopuszczeń przewidzianych dla tego typu pojazdu.

Szczegóły renowacji: materiały promocyjne MPK w Krakowie.