W Gdańsku zagościła prawdziwa jesień, a z nią sztormy i deszcze. Przekłada się to i na transport zbiorowy. Choć wszystkie autobusy i tramwaje wyjeżdżają w trasy zgodnie z planem – potem już bywa różnie. Więcej aut na drodze, a przez to korki, stłuczki, wypadki drogowe z udziałem samochodów to jedne z ważniejszych przyczyn opóźnień komunikacji miejskiej. Co zrobić, aby nie tkwić na przystanku, zastanawiając się, co dalej?

 

 

Pomocne mogą okazać się strony internetowe oraz aplikacje mobilne, z których większość korzysta z otwartych danych, udostępnianych przez Zarząd Transportu Miejskiego. Pozwalają na sprawną reakcję pasażera w sytuacji kryzysowej – ot choćby telefon do przyjaciela z prośbą o podwiezienie, uprzedzenie oczekującej na nas osoby, zmianę planu jazdy czy też środka lokomocji.

 

 

 

Otwarte dane

 

 

Pierwszym krokiem do otwarcia danych o ruchu transportu miejskiego w Gdańsku było uruchomienie w 2008 r. Systemu Informacji Pasażerskiej (SIP). 350 autobusów i tramwajów wyposażono wówczas w urządzenia pokładowe wraz z GPS. Drugim ważnym krokiem było wdrożenie zintegrowanego systemu sterowania ruchem w Trójmieście Tristar, w grudniu 2015 r. Właśnie z tego systemu są pobierane informacje dla przystankowych tablic informacyjnych.

 

 

Dane są podzielone na dwie kategorie: statyczne i dynamiczne. W kategorii danych statycznych znaleźć można m.in.: rozkłady jazdy, listę linii, listę przystanków. Dane dynamiczne zawierają szacowane czasy przyjazdu dla każdego przystanku w Gdańsku.

 

 

Wszystkie dostępne serwisy internetowe i aplikacje mobilne pracują na podstawie otwartych danych udostępnianych przez ZTM. Każdy programista może z nich korzystać, w sposób twórczy opracowywać i tworzyć własne serwisy aplikacje.

 

 

 

Z czego warto korzystać?

 

Strona internetowa ZTM w Gdańsku zawiera elektroniczną wersję tablic informacyjnych dla wszystkich przystanków.

 

 

Przyjazdy.pl – strona, która agreguje otwarte dane komunikacyjne dla 100 miast i regionów. Nie tylko komunikacja miejska, ale również koleje regionalne i lotniska cywilne.

 

 

Trojmiasto.pl – na popularnym trójmiejskim portalu pasażerowie znajdą informacje o przyjazdach autobusów i tramwajów, bazującą na dynamicznych danych. Atutem tej aplikacji jest dostęp do danych wszystkich trójmiejskich przewoźników w jednym miejscu, ale też dostęp do raportu drogowego Trojmiasto.pl, który dzięki użytkownikom portalu jest szybko i sprawnie aktualizowany. Informacja jest dostępna również w darmowej aplikacji mobilnej.

 

 

Zdążuś – nasza gdańska aplikacja, dostępna wyłącznie na komórkę. Pozwala ułatwić sobie życie, tworząc na pulpicie telefonu skróty do ulubionych przystanków albo na przykład sprawdzając online ważność biletów okresowych.

 

 

myBus – aplikacja wyświetlająca informację na podstawie danych uzyskanych ze śledzenia pojazdów przez system GPS. Dzięki temu uzyskujemy znacznie dokładniejszą godzinę pojawienia się pojazdu na przystanku, uwzględniającą nieprzewidziane opóźnienia, czy przyspieszenia kursów. Aplikacja myBus dzięki rozbudowanemu wyszukiwaniu przystanków, z listy wszystkich, najbliższych, ulubionych, z tras linii, z QR kodów, czy też z mapy, pozwala w łatwy sposób dotrzeć do odpowiedniego rozkładu jazdy.

 

 

Skip to content