Dostawa nowych autobusów Mercedes Citaro zakończona. Flotę Gdańskich Autobusów i Tramwajów zasiliło kolejnych 48 nowoczesnych ekologicznych pojazdów. W piątek, 29 maja na gdańskie trasy wyruszyły ostatnie z dostarczonych pojazdów.

 

Fot. Grzegorz Mehring /ww.gdansk.pl

 

Od teraz gdańskie linie obsługiwać będzie łącznie 117 nowoczesnych ekologicznych autobusów, o najbardziej restrykcyjnej normie emisji spalin Euro VI, Mercedes Citaro. Wcześniej w latach 2016 – 2019 spółka GAiT zakupiła 69 autobusów tej marki.

 

 

– Duża radość. Kończy się dostawa autobusów, które zamówiła nasza spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje. Komunikacja publiczna, na którą w Gdańsku w bardzo wyraźny sposób stawiamy to nie tylko dobra i sprawna organizacja, to też nowoczesny tabor, nowoczesne autobusy i tramwaje. Sto procent autobusów jeżdżących po Gdańsku to autobusy niskopodłogowe, a wraz z tą dostawą niemal połowa z nich to będą najnowocześniejsze modele – takie jak te, które dziś odbieramy – mówi Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska.

 

 

– Przekazujemy do eksploatacji 48 nowych autobusów Mercedes Benz Citro – czyli naszego flagowego modelu autobusu miejskiego. Ogromnie się cieszymy, że te bezpieczne, ekologiczne, nowoczesne i ekonomiczne autobusy trafią również na ulice Gdańska – podkreśla Artur Konarski, prezes EvoBus Polska.

 

Fot. Grzegorz Mehring /ww.gdansk.pl

 

Nowoczesne autobusy w dzierżawie
Nowe pojazdy dzierżawione są przez spółkę GAiT od Konsorcjum Firm EvoBus Polska Sp. z o.o. oraz Pekao Leasing Sp. z o.o.

 

– Istotą popularnego obecnie modelu dzierżawy jest przede wszystkim objęcie nią kosztów i prac związanych z utrzymaniem technicznym pojazdów przez cały okres najmu – podkreśla Maciej Lisicki, prezes GAiT. – Zależy nam na tym, by autobusy zawsze były gotowe do jazdy bez konieczności angażowania w to pracowników GAiT i – co też ważne – zatrzymywania pojazdów do naprawy. Dzięki temu GAiT skupi się na przewożeniu pasażerów, a nie utrzymywaniu pojazdów. To ważny aspekt. Dzierżawa jest tu doskonałym rozwiązaniem – dodaje prezes GAiT.

 

 

Serwis w ramach umowy dzierżawy obejmuje: obsługę techniczną – przeglądy codzienne i okresowe; naprawy eksploatacyjne; naprawy komponentów, które uległy awarii w trakcie eksploatacji autobusów; naprawy powypadkowe; naprawy będące następstwem wandalizmu; naprawy będące następstwem uszkodzeń wynikających z błędów eksploatacji autobusów, czynności związane z aktualizacją bądź zmianą oprogramowania.

 

 

– Podążamy za współczesnym trendem sharing economy. Model dzierżawy jest powszechnym dziś na świecie trendem, według którego właśnie używanie, nie posiadanie, jest bardziej ekonomicznym, jak i efektywnym sposobem gospodarowania – mówi Piotr Borawski, zastępca prezydenta ds. przedsiębiorczości i ochrony klimatu. – Z modelu dzierżawy taboru korzystają już z powodzeniem zakłady komunikacji miejskiej w Łodzi, Poznaniu, Wrocławiu czy Gliwicach – dodaje Piotr Borawski.

 

 

GAiT dzierżawi łącznie 48 fabrycznie nowych niskopodłogowych autobusów miejskich, w tym 29 autobusów standardowych (Mercedes-Benz Typ 628 02 Citaro), 13 przegubowych (Mercedes-Benz Typ 628 03 Citaro G) i 6 typu midi (Mercedes-Benz Typ 628 02 Citaro K). Oczywiście, wraz z wyposażeniem elektronicznym, niezbędnym oprogramowaniem oraz z licencjami. Dostarczone pojazdy są ustandaryzowane pod względem konstrukcyjnym, parametrów technicznych oraz kompletacji wyposażenia dla danego typu. Posiadają tę samą stylizację i kolorystykę oraz tę samą organizację przestrzeni pasażerskiej.

 

Koszt ośmioletniej dzierżawy pojazdów wraz z ich utrzymaniem technicznym to ponad 117 mln zł brutto (95,4 mln zł netto). Kwota ta wypłacana będzie przez spółkę GAiT dostawcy w rozliczeniu comiesięcznym.

 

 

Ważne wsparcie dla transportu publicznego
Nowoczesne autobusy są niezwykle istotną częścią wciąż rozwijanego i modernizowanego systemu gdańskiej komunikacji publicznej. Kluczowym założeniem wprowadzanych zmian ma być stworzenie rdzenia komunikacyjnego, opartego o transport szynowy oraz wsparcie go transportem autobusowym.

 

 

– Chcielibyśmy, aby linie tramwajowe i kolej były w naszym mieście liniami zbiorczymi. Takim kręgosłupem miasta w sensie komunikacyjnym. Natomiast nowoczesne autobusy w dobrej częstotliwości miałyby za zadanie zwodzić pasażerów z dzielnic do największych węzłów przesiadkowych. Oczywiście, zmiany w komunikacji to będzie proces. Powstająca nowa infrastruktura tramwajowa – czy to na alei Pawła Adamowicza, na Nowej Warszawskiej, czy na trasie Gdańsk Południe – Wrzeszcz oraz nowe autobusy to ważne elementy tych zmian – podkreślał Piotra Borawski, zastępca prezydenta ds. przedsiębiorczości i ochrony klimatu.

 

 

Bezpieczne i wygodne
– To pojazdy absolutnie z najwyższej półki, również ekologicznej. Wszystkie spełniają normę Euro Diesel VI, a nawet w znaczący sposób ją przekraczają w sensie pozytywnym – podkreśla Maciej Lisicki, prezes GAiT.

 

 

Mercedesy Citaro to nowoczesne ekologiczne autobusy, o najbardziej restrykcyjnej normie emisji spalin Euro VI. Wszystkie pojazdy przystosowane są do potrzeb osób niepełnosprawnych i podróżujących z wózkami dziecięcymi. W pojazdach zamontowano także funkcję przyklęku, dzięki której bok pojazdu będzie można obniżyć o 60 mm, co znacznie ułatwia wejście i wyjście z pojazdu. Każdy z pojazdów wyposażony jest w system klimatyzacji o wydajności zapewniającej komfort podróżowania nawet w upalne dni z uwzględnieniem specyfiki komunikacji miejskiej tj. częste otwieranie drzwi.

 

 

Komora silnika i komora dodatkowego urządzenia grzewczego wyposażone są w automatyczne urządzenia detekcji i gaszenia pożaru. Każdy z autobusów wyposażony jest w system monitoringu wizyjnego i system zliczający pasażerów. W kabinach kierowców zamontowane są defibrylatory AED. Korzystanie z nich jest bezpieczne i dla ratownika, i dla poszkodowanego. Defibrylator sam automatycznie analizuje pracę serca w ciągu kilku sekund, jeśli serce bije chaotycznie, aparat „rekomenduje” wstrząs terapeutyczny i „prowadzi” akcję ratowniczą; jeśli urządzenie nie wykryje takiej potrzeby, nie poda wstrząsu terapeutycznego ale podpowie dalsze działania. Dane statystyczne pokazują, że szansa na uratowanie życia człowieka, gdy podejmie się akcję ratunkową z użyciem AED, wynosi 70%.

 

 

Informacja na widoku
Autobusy midi i standardowe zamontowane mają po jednym, a przegubowe po dwa wyświetlacze LCD wewnętrzne, podwójne o wielkości 22’’, umożliwiające wyświetlanie m.in. numeru linii, trasy, aktualnej pozycji pojazdu, zdjęć, komunikatów specjalnych i video. Monitory posiadają funkcję antyrefleksu. W standardowych Citaro i w midikach znajduje się jeden, a w przegubowych dwa wyświetlacze boczne LCD o rozmiarze 38’’, na których wyświetlane są informacje o numerze linii oraz przebieg trasy z graficznym oznaczeniem przystanku bieżącego.

 

 

Autobusy wyposażone są w 3 tablice zewnętrzne (przednia, boczna i tylna) wyświetlające informacje w barwie bursztynowej, zapewniające dobrą widoczność w każdych warunkach i mogące pracować w temperaturach od -20°C do +70°C. Tablice wyświetlają numer linii oraz nazwę przystanku końcowego w jednym lub w dwóch rzędach, posiadają również możliwość wyświetlania informacji w sekwencji stałej lub płynącej.

 

 

Nowoczesne i ekologiczne
Do głównych innowacji należą:

• odzyskiwanie energii hamowania poprzez moduł rekuperacyjny umieszczony przy tradycyjnych akumulatorach, co przyczynia się do znacznej redukcji zużycia paliwa, a tym samym emisji CO2 wpływając korzystnie na środowisko;

• znacznie mniejsze od wartości granicznych normy Euro VI emisje spalin; norma Euro VI wprowadza zmniejszenie emisji cząstek stałych o 66 % i tlenków azotu aż o 80 % w porównaniu do Euro V;

• spełnienie Regulaminu nr 66-02 EKG ONZ i nr 29 EKG ONZ wpływające na poprawę wytrzymałości konstrukcji nośnej oraz w zakresie ochrony osób przebywających w kabinie kierowcy; maksymalne bezpieczeństwo uzyskano stosując łączenia konstrukcyjne opierające się na nowych, laserowo wycinanych węzłach, co daje większą sztywność i wytrzymałość szkieletu.

 

Skip to content