Tramwaje N8C przechodzą ponowną modernizację. Tym razem wymienione zostaną systemy napędowe i elektryczne, dzięki czemu tramwaje staną się bardziej niezawodne, a ich eksploatacja bardziej oszczędna. Wszystkie pojazdy zostaną wyposażone w defibrylator, apteczkę i ładowarki USB. Na początek remont przejdą 24 wagony, a docelowo wszystkie 62.

 

 

 

 

Dziennikarz portalu Trójmiasto.pl – Krzysztof Koprowski, sprawdził jak wygląda praca przy trzech tramwajach N8C. Zachęcamy do przeczytania tekstu dostępnego tutaj i obejrzenia relacji.

 

 

 

 

Modernizacja to niezawodne tramwaje

 

To już druga transformacja, której poddawane są kupione w Niemczech tramwaje. Przechodzą gruntowną przebudowę: po zmianach będą zużywały mniej energii i poprawi się ich niezawodność.
– Modernizacja „dortmundów” to część dużego planu inwestycyjnego gdańskiej komunikacji miejskiej, który realizujemy we współpracy z Urzędem Miasta. Potrzebujemy niezawodnych pojazdów dla punktualnej obsługi obecnych i planowanych tras tramwajowych. Tym razem to nie jest remont kosmetyczny, lecz całkowita regeneracja “wnętrza” pojazdów, dzięki której będą służyć jak nowe – mówi Maciej Lisicki, prezes GAiT.

 

 

Zakres modernizacji to dla tramwajów:

 

● Nowe napędy z nowymi silnikami i instalacją.
● Nowe elektryczne, a nie pneumatyczne piasecznice, które umożliwią łatwiejsze poruszanie w trudnych warunkach.
● Nowa izolacja.
● Nowe oświetlenie ledowe, oszczędne i jasne.
● Defibrylator, apteczka oraz 4 ładowarki USB.
● Zregenerowane stopnie i łożyska drzwi.
● Wymiana 14 km kabli w każdym tramwaju.
● Nowy pulpit motorniczego, bardziej czytelny i ergonomiczny.

 

 

Za drugi etap modernizacji „dortmundów” odpowiada firma 4iB z Gdańska. Czas unowocześnienia jednego tramwaju to około 45 dni, a jego koszt wynosi około 1 mln zł. Remont prowadzony jest na dwie zmiany. Na jednej zmianie, trwającej 8 godzin, pracuje dziesięć osób.

 

 

Dobra inwestycja dla Miasta Gdańska i GAiT

 

“Dortmundy” są dla Gdańska bardzo korzystną inwestycją. Łączny koszt modernizacji jednego tramwaju z uwzględnieniem wszystkich elementów wynosi średnio:
• dla N8C MF-01 – 2 mln zł
• dla N8C MF-18 – 2,5 mln zł
Cena nowego dwukierunkowego tramwaju PESA Jazz Duo wynosi – 7 mln zł.

 

Do 2022 roku zakończy się modernizacja 62 tramwajów N8C. Obecnie dwa wyremontowane tramwaje wyruszyły w trasę, dwa przechodzą testy, a jeden jest w trakcie przebudowy. Do końca roku zostanie zmodernizowanych 12 tramwajów N8C.

 

 

 

Skąd się wzięły „Dortmundy” w Gdańsku

 

 

Ze względu na wiek taboru w 2007-2010 Gdańsk potrzebował wymiany kilkudziesięciu zestawów tramwajowych typu Konstal 105N. Zakup nowych pojazdów przekraczał wówczas możliwości finansowe i budżetowe Spółki i Miasta. Jedynym rozwiązaniem tego problemu był zakup pojazdów używanych i późniejsza ich modernizacja. 62 tramwaje zostały zakupione w Niemczech – w Dortmundzie (46 pojazdów) i w Kassel (16 pojazdów).
Pierwszy etap modernizacji N8C został przeprowadzony od razu po zakupie tramwajów. Jego celem było dostosowanie taboru do oczekiwań pasażerów. Środkowy człon został wymieniony na niskopodłogowy z drzwiami odsuwającymi się na zewnątrz, co ułatwiło wsiadanie i wysiadanie. Wymieniono też czoła składu, a także siedzenia dla pasażerów. Zamontowany został też monitoring i klimatyzacja w kabinie motorniczego.

 

 

 

15 nowoczesnych PESA Jazz Duo wkrótce w Gdańsku

 

Przypomnijmy, że GAiT inwestuje nie tylko w przebudowę używanych pojazdów, ale także kupuje nowe. Już na początku 2019 roku do Gdańska przyjedzie 15 zamówionych w Bydgoszczy tramwajów PESA Jazz Duo.
– Dzięki modernizacjom i zakupowi nowych pojazdów, wszystkie tramwaje wysyłane w trasę będą całkowicie lub częściowo niskopodłogowe – mówi Maciej Lisicki.

 

 

 

Skip to content