Realizujemy szeroki program wymiany floty tramwajowej. Chcemy, aby nie tylko nasze autobusy, ale także tramwaje, były najnowocześniejsze w Polsce. Oprócz zakupu 35 sztuk nowych niskopodłogowych tramwajów 120Na z bydgoskiej PESY, zmodernizowaliśmy tramwaje typu N8C kupione w Dortmundzie.

 

Modernizujemy Dortmundy

 

Okoliczności zakupu N8C

Gdańsk musi wymienić w najbliższych latach ponad kilkadziesiąt zestawów tramwajowych typu Konstal 105N. Znaczny stopień dekapitalizacji powoduje coraz wyższe koszty utrzymania sprawności technicznej, a standard podróży znacznie odbiega od oczekiwań pasażerów. Zakup nowych pojazdów, których cena waha się od 8 do10 mln zł to wydatek około 1 miliarda złotych, co przekracza możliwości finansowe Spółki, jak i budżetowe Miasta. Ewentualne zaniechanie jakichkolwiek inwestycji doprowadziłoby do stopniowej likwidacji komunikacji tramwajowej, która jest najsprawniejszym i najbardziej ekologicznym środkiem transportu miejskiego. Rozwiązaniem tego problemu jest zakup pojazdów używanych.

W 2004r. dzięki monitorowaniu niemieckiego rynku transportu publicznego, udało się nam nawiązać współpracę z zakładem komunikacji miejskiej DSW21. Współpraca ta zaowocowała w 2007r. zakupem 46szt. tramwajów N8C na kwotę 1,4 mln EURO co stanowi ok. 75% ceny jednego nowego tramwaju

DSW21 w Dortmundzie, gdzie nadal są wykorzystywane tramwaje typu N8C, przeniósł część komunikacji tramwajowej do tuneli podziemnych. Pojazdy typu N8C nie są przystosowane do tego typu torowisk i z tego powodu nie mogą dłużej jeździć po dortmundzkich torach. DSW21 wymienia całą flotę tramwajową tj. 46szt. N8C. Jest to jedyny powód, dla którego firma z Dortmundu zgodziła się sprzedać tramwaje.

Kupując tramwaje N8C, wyprzedziliśmy inne polskie miasta zainteresowane tymi pojazdami. Miasto Dortmund porównywalne jest do Gdańska pod względem wielkości i sieci komunikacji miejskiej. Około 580 tys. mieszkańców, 8 linii tramwajowych (Gdańsk – 14), 46 zestawów tramwajowych (Gdańsk ponad 100), 74 linie autobusowe (Gdańsk – 86), 172 autobusy (Gdańsk – 223).

 

Modernizujemy Dortmundy

 

Modernizacja Dortmundów

Jedynym celem modernizacji Dortmundów było ich dostosowanie do oczekiwań pasażerów. Jest to pierwsze i jedyne o tak dużym zakresie przedsięwzięcie tego typu w Polsce.

Prace modernizacyjne wykonywane były przez poznańska firmę Modertrans.
Ilość i tempo oddawania do ruchu kolejnych zmodernizowanych pojazdów były wynikiem skoordynowania działań w 3 firmach:

  • Zakup i wprowadzenie do ruchu kolejnych tramwajów przez DSW21 zwalnia wagony N8C z obsługi linii dortmundzkich; decyzje o terminie podejmuje DSW21
  • Przekazanie pojazdu do Modertransu uruchamia przeprowadzenie prac modernizacyjnych, które kończą się odbiorem pojazdu, po wykonaniu prób technicznych na torowisku w Gdańsku
  •  Włączenie do ruchu zmodernizowanego tramwaju N8C umożliwia rozpoczęcie procesu kasacji kolejnych wagonów 105N.

 

 

Dane Techniczne

Tramwaj N8C jest pojazdem trójczłonowym. Posiada dodatkowe atuty poprawiające jego funkcjonalność. Wyposażony jest w wysuwające się schody ułatwiające wsiadanie i wysiadanie pasażerom na przystankach nie wyposażonych w peron przystankowy (przystanek „w jezdni”). Przystosowany jest do ruchu dwukierunkowego, gdyż wyposażony jest w drzwi z obu stron pojazdów oraz posiada dwie kabiny motorniczego. Rozwiązanie takie umożliwia obsługę linii tramwajowej po jednym torze np. w trakcie remontu torowisk. Z racji tych możliwości gdański tramwaj N8C był też wypożyczony do Krakowa. Pojazdy posiada system oszczędzania energii – w trakcie hamowania silniki „zmieniają się” w prądnice wytwarzając prąd oddawany do sieci trakcyjnej. Ponadto tramwaje N8C charakteryzują się niskim poziomem hałasu i energooszczędnym rozruchem tyrystorowym.

Długość – 26 m
Wysokość – 3,3 m
Szerokość – 2,3 m
Masa własna – 38 t
Prędkość max. – 60km/h
Obciążenie tramwaju – 11,6 t

 

Modernizujemy Dortmundy

 

Skip to content