Spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje podpisała umowę z konsorcjum EvoBus Polska Sp. z o.o. oraz Pekao Leasing Sp. z o.o. na sześcioletnią (z opcją przedłużenia na kolejne dwa lata) dzierżawę 48 nowych autobusów. Pierwsze Mercedesy Citaro podjadą na gdańskie przystanki na początku przyszłego roku. Łączny koszt wynajmu pojazdów wraz z obsługą techniczną na 8 lat to ponad 117 mln zł brutto (około 95,4 mln zł netto).

 

 

Przetarg na wynajem pojazdów wraz z obsługą techniczną został ogłoszony w październiku ubiegłego roku. W przetargu wpłynęła jedna oferta od konsorcjum firm EvoBus Polska Sp. z o.o. oraz Pekao Leasing Sp. z o.o. Umowa obejmuje nie tylko wynajem, ale także serwisowanie pojazdów. W tym przypadku EvoBus Polska nie tylko dostarczy autobusy, lecz również przejmie odpowiedzialność za ich sprawność techniczną w całym okresie najmu. Dzięki temu GAiT będzie użytkować autobusy, nie kupując ich, a producent przeprowadzi wszystkie konieczne przeglądy i naprawy, dbając o zachowanie fabrycznej jakości pojazdów i zapewniając zwiększoną dyspozycyjność floty.

 

 

Fot. D. Paszliński/gdansk.pl

 

 

GAiT wydzierżawi 48 fabrycznie nowych niskopodłogowych autobusów miejskich, w tym 29 autobusów standardowych (Mercedes-Benz Typ 628 02 Citaro), 13 przegubowych (Mercedes-Benz Typ 628 03 Citaro G) i 6 typu midi (Mercedes-Benz Typ 628 02 Citaro K). Oczywiście, wraz z wyposażeniem elektronicznym i niezbędnym oprogramowaniem oraz z licencjami.

 

 

Fot. D. Paszliński/gdansk.pl

 

 

 

Nowe i z obsługą

 

Zgodnie z wymogami, dzierżawione autobusy będą nowe – wyprodukowane nie wcześniej niż 6 miesięcy przed terminem dostawy, nie mogą być używane. Autobusy będą wyposażone w silniki spełniające najwyższą normę emisji spalin Euro 6. EvoBus Polska dostarczy Mercedesy -Benz Citaro – ustandaryzowane pod względem konstrukcyjnym, parametrów technicznych oraz kompletacji wyposażenia dla danego typu (będą posiadać tę samą stylizację i kolorystykę oraz tę samą organizację przestrzeni pasażerskiej).

 

 

W cenie jest również utrzymywanie autobusów w stanie przydatności do użytkowania przez dostawcę, przez cały okres najmu. Serwis obejmuje:
• obsługę techniczną (przeglądy codzienne i okresowe);
• naprawy eksploatacyjne;
• naprawy komponentów, które uległy awarii w trakcie eksploatacji autobusów;
• naprawy powypadkowe;
• naprawy będące następstwem wandalizmu;
• naprawy będące następstwem uszkodzeń wynikających z błędów eksploatacji autobusów;
• czynności związane z aktualizacją bądź zmianą oprogramowania.

 

 

 

Koszt dzierżawy nowych autobusów obejmuje także szkolenia dla kierowców, którzy zostaną zapoznani ze wszystkimi podzespołami pojazdów i ich funkcjonowaniem.

 

 

– Historyczny moment. Dzisiaj cieszymy się z innowacyjnego projektu. Wchodzimy w zupełnie nowy projekt. Po raz pierwszy w historii miasta podpisujemy umowę na wynajem autobusów wraz z serwisem. Konsekwentnie rozwijamy komunikację publiczną. Tych aspektów rozwoju jest kilka: infrastruktura, tabor ale to wszystko nie było by możliwe bez ludzi. Czynnik ludzki jest czynnikiem najważniejszym, ale i też najtrudniejszym. Mam nadzieję, że tych trudności będzie jak najmniej, a jeśli one przyjdą to wspólnie będziemy je mogli rozwiązać – mówiła podczas spotkania pełniąca obowiązki prezydenta Gdańska Aleksandra Dulkiewicz.

 

 

– Jestem ogromnie szczęśliwy, to jest dla nas wielki zaszczyt, że mogliśmy złożyć naszą ofertę, która okazała się ofertą najlepszą. Cieszę się, że będziemy mogli dostarczyć państwu przyszłym roku 48 niezwykle nowoczesnych i ekologicznych autobusów Mercedes Citaro – naszego flagowego produktu. Jest nam również ogromnie miło z tego powodu, że zaufaliście nam państwo, że przez sześć najbliższych lat będziemy też obsługiwać te autobusy, że będziemy mogli dla państwa świadczyć usługę podstawienia gotowego, sprawnego autobusu, żeby mógł na co dzień gdańszczankom i gdańszczanom służyć – mówił Artur Konarski Prezes Zarządu EvoBus Polska Sp. z o.o.

 

 

– Autobusy są produkowane w fabryce w Mannheim. Jest to dla nas szczególne miejsce, dlatego że w 1886 roku to właśnie w Mannheim Carl Benz opatentował pierwszy samochód świata – tzw. trójkołowiec. To od niego rozpoczęła się historia motoryzacji i to od tego pojazdu wywodzi się nie tylko samochód osobowy, ale też ciężarówka i autobus. Chciałbym wykorzystać tę okazję i przekazać na ręce pani prezydent replikę tego trójkołowca. Od tego rozpoczęła się historia motoryzacji, to od tego może rozpoczniemy historię najmu przez Gdańsk autobusów Mercedes Benz – mówił, wręczając Aleksandrze Dulkiewicz model trójkołowca Artur Konarski Prezes Zarządu EvoBus Polska Sp. Z o.o.

 

 

 

 

Nz. od lewej: Piotr Borawski – wiceprezydent Gdańska, Danuta Gierdziejewska – wiceprezes GAiT, Maciej Lisicki – prezes GAiT, Artur Konarski – prezes EvoBus Polska, Aleksandra Dulkiewicz – pełniąca funkcję prezydenta Gdańska, Janusz Ferdynus – członek zarządu EvoBus Polska, Magdalena Włodarska – Dyrektor Biura Klientów Strategicznych Pekao Leasing oraz Adam Kempiński – dyrektor działu Autobusów Miejskich EvoBus Polska; fot. D. Paszliński/gdansk.pl

 

 

 

– Zależy nam na tym, by nasze autobusy były zawsze gotowe do jazdy bez konieczności angażowania pracowników GAiT i – co też ważne – zatrzymywania pojazdów do naprawy. To jest główny atut i idea dzierżawy, jako bardzo popularnego dziś rozwiązania – zapewnienie ciągłości działania komunikacji miejskiej. Dzięki temu GAiT skupi się na przewożeniu pasażerów, a nie utrzymywaniu pojazdów. To ważny kontekst, dlatego dzierżawa wraz z obsługą techniczną ma opinię doskonałego rozwiązania – mówi Maciej Lisicki, prezes GAiT.

 

 

– Z modelu dzierżawy taboru korzystają zakłady komunikacji miejskiej w Łodzi, Poznaniu i Wrocławiu. Sprawdzimy go także u nas, podążając za współczesnym trendem sharing economy, według którego właśnie używanie, nie posiadanie, jest bardziej ekonomicznym, jak i efektywnym sposobem gospodarowania – komentuje Piotr Borawski, wiceprezydent Gdańska.

 

 

 

Priorytet: pasażerowie

 

– Dzierżawa to dobry sposób na odnowienie taboru. Do Gdańska przyjadą pojazdy nowoczesne, klimatyzowane, wyposażone w monitoring i system informacji pasażerskiej, a także niskopodłogowe – dostosowane do przewozu osób na wózkach inwalidzkich, będą także spełniać najwyższe europejskie normy emisji spalin (Euro 6). Pojazdy będą wyposażone w ładowarki USB oraz w defibrylatory. Chcę podkreślić, że to kupujemy te autobusy to jest naturalne, ale wyposażenie tych autobusów to jest ukłon w stronę realizacji Modelu na rzecz równego traktowania. W tym wypadku jest to ukłon w kierunku osób niepełnosprawnych i potencjalnie zagrożonych. Defibrylatory, które stają się powoli standardem w Gdańsku, będą we wszystkich nowych autobusach. Wszyscy nasi kierowcy i motorniczowie, którzy prowadzą pojazdy wyposażone w defibrylatory mają specjalne przeszkolenie  – dodaje Maciej Lisicki.

 

Prezes spółki GAiT podkreśla, że Gdańsk jest obecnie w trakcie największej w ostatnich latach wymiany taboru.

 

– Już za kilka tygodni do Gdańska przyjedzie 46 Mercedesów Citaro, które kupiliśmy w zeszłym roku, wśród nich będzie 18 pojazdów standardowych, 26 przegubowych i 2 midibusy, a także 15 nowych dwukierunkowych tramwajów Pesa Jazz Duo. Na tym nie kończymy, bo w planach są kolejne przetargi na nowe autobusy, ale także i tramwaje. Celem GAiT jest to, aby dysponować autobusami nie starszymi niż 8 lat – dodaje prezes Lisicki.

 

 

Obecnie GAiT dysponuje 230 autobusami, z czego 127 to pojazdy standardowe, 89 przegubowe, 8 typu midi i 6 typu mini. W ciągu roku cały tabor GAiT przewozi ponad 175 mln pasażerów, pokonując ponad 28 mln km.

 

 

 

Fot. D. Paszliński/gdansk.pl

Skip to content