Aktualności

02 lipca 2019

Gdańskie Citaro z bliska

Od kwietnia na gdańskich ulicach można podziwiać nowe Mercedesy Citaro. Spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje kupiła 46 autobusów od EvoBus Polska. Umowa na dostawę 18 standardowych, 26 przegubowych i 2 autobusów typu midi została podpisana w maju 2018 roku. Nowe autobusy zastępują te najbardziej wysłużone w gdańskiej flocie. Wartość kontraktu to 79,4 mln zł. Jak zapewnia producent, są to obecnie najnowocześniejsze seryjnie produkowane autobusy miejskie na świecie.

 

 

 

Producent dostarczył do Gdańska w sumie 46 pojazdów. Są to różne modele Mercedesów Citaro. Wśród nich znajdują się dwa midiki – typ 628 02 Citaro K, 18 standardowych – typ 628 02 Citaro oraz 26 przegubowych – typ 628 03 Citaro G.

 

 

 

Midi – 628 02 Citaro K – 2 sztuki

 

 

Ich dostawa to koszt ponad 2,8 mln zł. Nowe midiki otrzymały numery boczne 2492 i 2493. Autobusy pomieszczą 80 osób, w tym 22 na miejscach siedzących (z poziomu niskiej podłogi dostępnych jest 6 foteli). Pojazdy mają 10,633 m długości, 2,55 m szerokości i 3,120 m wysokości oraz troje podwójnych drzwi.

 

 

 

Standardowe – 628 02 Citaro – 18 sztuk

 

 

Autobusy standardowe to najbardziej popularne pojazdy we flocie GAiT. Dostawa kolejnych 18 sztuk to koszt 25,9 mln zł. Nowe standardowe Citaro otrzymały numery boczne od 2761 do 2778. Pojazdy mają 12,135 m długości, 2,55 m szerokości i 3,120 m wysokości. Pomieszczą 90 pasażerów, w tym 28 na miejscach siedzących (z poziomu niskiej podłogi dostępnych jest 8 foteli). Pojazdy mają troje podwójnych drzwi.

 

 

 

Przegubowe – 628 03 Citaro G – 26 sztuk

 

 

Koszt dostawy to 50,6 mln zł. Nowe przeguby Citaro G otrzymały numery boczne od 2662 do 2687. Pojazdy mają 18,125 m długości, 2,55 m szerokości i 3,120 m wysokości. Pomieszczą 140 pasażerów, w tym 40 na miejscach siedzących (z poziomu niskiej podłogi dostępnych jest 15 foteli). Przeguby mają czworo podwójnych drzwi.

 

 

 

Wyposażenie każdego pojazdu

 

Każdy z pojazdów jest wyposażony w system klimatyzacji o wydajności zapewniającej komfort podróżowania nawet w upalne dni z uwzględnieniem specyfiki komunikacji miejskiej tj. częste otwieranie drzwi.

Komora silnika i komora dodatkowego urządzenia grzewczego wyposażone są w automatyczne urządzenia detekcji i gaszenia pożaru.

 

 

 

 

Każdy z pojazdów jest wyposażony w system monitoringu wizyjnego.

 

 

 

 

 

 

Wszystkie pojazdy przystosowane są do potrzeb osób niepełnosprawnych i podróżujących z wózkami dziecięcymi.

 

 

 

 

 

 

Autobusy są wyposażone w 3 tablice zewnętrzne (przednia, boczna i tylna) wyświetlające informacje w barwie bursztynowej, zapewniające dobrą widoczność w każdych warunkach i mogące pracować w temperaturach od -20°C do +70°C. Tablice wyświetlają numer linii oraz nazwę przystanku końcowego w jednym lub w dwóch rzędach, posiadają również możliwość wyświetlania informacji w sekwencji stałej lub płynącej.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wszystkie pojazdy są wyposażone w drzwi o szerokości 1250 mm, nad którymi umieszczony jest system zliczający pasażerów. Wysokość wejścia do pojazdu we wszystkich drzwiach jest jednakowa i wynosi 320 mm. Pojazdy mają funkcję przyklęku, dzięki której bok pojazdu można obniżyć o 60 mm. Jest również możliwość podniesienia całego pojazdu w stosunku do normalnego położenia w przypadku przejeżdżania przez przeszkody.

 

 

 

 

 

Wyposażenie kabin Mercedesów  konsultowane było z kierowcami autobusów GAiT. Kabina kierowcy jest wydzielona z oszklonymi szczelnymi drzwiami, z systemem klimatyzacji i zamontowanym defibrylatorem AED oraz czujnikiem dymu papierosowego. Kierowcy mają do dyspozycji gniazda USB, lodówkę na napoje, wieszak na ubrania i podstawkę na telefon. Nowością jest też wygodniejszy i podgrzewany fotel.

 

 

 

 

 

 

Autobusy midi i standardowe mają zamontowane po jednym, a przegubowe po dwa wyświetlacze LCD wewnętrzne, podwójne o wielkości 22’’, umożliwiające wyświetlanie m.in. numeru linii, trasy, mapki z aktualną pozycją pojazdu, zdjęć, komunikatów specjalnych i video. Monitory są zabezpieczone przed atakami wandalizmu oraz posiadają funkcję antyrefleksu. W standardowych Citaro i w midikach jest jeden, a w przegubach dwa wyświetlacze boczne LCD o rozmiarze 38’’, na których wyświetlane są informacje o numerze linii oraz przebieg trasy z graficznym oznaczeniem przystanku bieżącego. Są one umieszczone po prawej stronie pojazdu.

 

 

 

 

Konstrukcja foteli jest wandaloodporna, podobnie jak sama tapicerka, która jest odporna nie tylko na wycieranie i zabrudzenia, ale także na akty wandalizmu, jak rozrywania czy rozcięcia.

 

 

 

Wszystkie nowe autobusy, niezależnie od typu, objęte są gwarancją na 36 miesięcy lub do przebiegu 250 tys. km. Dodatkowo zewnętrzne powłoki lakiernicze oraz elektronika pokładowa (SIP, monitoring, TRISTAR, bramki liczące) objęte są gwarancją na 60 miesięcy, z kolei szkielet kratownicy podwozia (rama) i nadwozie oraz blachy poszycia zewnętrznego na 120 miesięcy.

 

 

Jak zapewnia producent, Mercedesy Citaro są obecnie najnowocześniejszymi seryjnie produkowanymi autobusami miejskimi. Do głównych innowacyjnych należą:

 

• odzyskiwanie energii hamowania poprzez moduł rekuperacyjny umieszczony przy tradycyjnych akumulatorach, co przyczynia się do znacznej redukcji zużycia paliwa, a tym samym emisji CO2 wpływając korzystnie na środowisko;
• znacznie mniejsze od wartości granicznych normy Euro VI emisje spalin; norma Euro VI wprowadza zmniejszenie emisji cząstek stałych o 66 % i tlenków azotu aż o 80 % w porównaniu do Euro V;
• spełnienie Regulaminu nr 66-02 EKG ONZ i nr 29 EKG ONZ wpływające na poprawę wytrzymałości konstrukcji nośnej oraz w zakresie ochrony osób przebywających w kabinie kierowcy; maksymalne bezpieczeństwo uzyskano stosując łączenia konstrukcyjne opierające się na nowych, laserowo wycinanych węzłach, co daje większą sztywność i wytrzymałość szkieletu.

 

 

 

 

Obecnie miejska spółka dysponuje ponad 200 autobusami. W ciągu roku cały tabor GAiT przewozi ponad 175 mln pasażerów, pokonując ponad 28 mln km.

 

 

 

Fot. Piotr Połoczański/GAiT