Nowoczesne, dwukierunkowe, niskopodłogowe, przystosowane do przewozu ponad 200 pasażerów, wyposażone m.in. w defibrylatory AED. 31 października na gdańskie wyjechały dwa nowe tramwaje PESA Jazz Duo. W najbliższych dniach spotkać będzie je można na linii 12. 

 

zdj. Dominik Paszliński/gdansk.pl

 

Nowoczesne i komfortowe
Nowe tramwaje PESA Jazz Duo to pojazdy wieloczłonowe, dwukierunkowe i całkowicie niskopodłogowe, o długości do 32,5m. W tramwaju mieści się ponad 200 pasażerów, w tym 32 na miejscach siedzących. Siedzenia i tapicerka zostały wykonane z wandaloodpornych materiałów. Tramwaj wyposażony jest w zautomatyzowany defibrylator zewnętrzny AED, umieszczony w kabinie motorniczego.

 

– W trosce o potrzeby osób o ograniczonej możliwości poruszania się oraz osób niewidomych i niedowidzących – wszystkie kolumny i poręcze wykonane są w kolorze żółtym, a przyciski w tramwaju opisane są w alfabecie Braille`a. Pojazdy wyposażone są w odkładane ręcznie platformy dla niepełnosprawnych. Znajduje się w nich również wydzielona powierzchnia dla wózków inwalidzkich i dziecięcych – mówi prezes Gdańskich Autobusów i Tramwajów Maciej Lisicki.

 

Nowe tramwaje zapewniają również wyższy komfort motorniczym. Kabiny wyposażone zostały m.in. w wygodniejsze fotele, miejsce na rzeczy osobiste motorniczego, chłodziarkę na napoje, uchwyt na kubek, gniazdo USB do ładowania urządzeń mobilnych, radioodbiornik oraz czujnik dymu papierosowego.

 

Pojazdy są klimatyzowane i wyposażone w monitoring wewnętrzny oraz system informacji pasażerskiej.

Tramwaje przystosowane są do pokonywania wzniesień wynoszących do 6 proc., z możliwością zatrzymania się na wymienionym odcinku.

 

 

Co nowego w tramwajach PESA Jazz Duo
Nowe wersja tramwajów PESA Jazz Duo różni się od swojej wcześniej wersji, czyli pięciu tramwajów  PESA Jazz Duo, które po Gdańsku jeżdżą już od 2015 roku. Nowe modele zyskały szereg rozwiązań, które dodatkowo podnieść mają komfort jazdy pasażerów. I tak w pojazdach w przestrzeni pasażerskiej i w kabinach prowadzącego zamontowane zostały gniazda USB. Wyznaczono także osobne zabezpieczone stanowisko dla roweru. Tramwaj wyposażony jest w zautomatyzowany defibrylator zewnętrzny AED, umieszczony w kabinie motorniczego.

W pojazdach znajdują się boczne tablice informacyjne wyświetlające linię i trasę przejazdu. Poprawiono funkcjonowanie klimatyzacji i ogrzewania, kierując strumień powietrza na ściany boczne. Udoskonalono też oświetlenie stopni wejściowych. Samopoczucie pasażerów poprawiać ma zmienna brawa oświetlenie, ta zmieniać ma się w zależności od temperatury zewnętrznej tj. przy chłodzie będzie to barwa ciepła, podczas wysokiej temperatury  – barwa zimna.

 

 

Trzydzieści nowych tramwajów
– Informowaliśmy już, że zakupiliśmy, bądź wydzierżawiliśmy niemal 100 autobusów. Znaczna część z nich już jeździ po naszych ulicach. Dzisiaj informujemy o dwóch nowych tramwajach, dwa kolejne dotrą jeszcze w tym roku. Następne tramwaje, z pierwszej transzy zamówienia – czyli łącznie 15 pojazdów, powinny dotrzeć w pierwszym półroczu 2020 roku. W sumie zamówiliśmy w Pesie 30 tramwajów – mówi zastępca prezydent ds. przedsiębiorczości i ochrony klimatu Piotr Borawski.

 

– Koszt jednego tramwaju to ponad 8 mln zł, więc to nie jest mało, ale miasto Gdańsk konsekwentnie realizuje program rozwoju komunikacji publicznej, pod nazwą Gdański Projekt Komunikacji Miejskiej. Jest to program unijny, który daje nam pieniądze, nie tylko na zakup tramwajów, ale także na rozwój infrastruktury tramwajowej. Trwająca modernizacja torów na Stogach oraz budowa nowej linii tramwajowej na Nowej Bulońskiej są współfinansowane właśnie z tych pieniędzy. Zakup 15 nowych tramwajów jest współfinansowany w 83 procentach przez podatników Unii Europejskiej – mówi prezydent Gdańska Aleksandra Dulkiewicz.

 

Cena jednego tramwaju to 8 mln 856 tys. zł brutto. Łączny koszt zakupu 15 nowych wraz z pakietami specjalistycznymi to 138 mln 277 tys. zł. Zakup tramwajów uzyskał dofinansowanie ze środków unijnych w wysokości 83,5 proc. w ramach Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej – etap IV A.

 

– Radni Miasta Gdańska uchwalają budżet, przeznaczają środki finansowe m. in. na inwestycje takie jak zakup nowych tramwajów. Przy takich projektach raczej nie ma wśród nas wątpliwości, bo to bardzo potrzebne elementy miejskiej infrastruktury – mówi przewodnicząca Rady Miasta Gdańska Agnieszka Owczarczak.

 

Do Gdańska przyjedzie łącznie 30 nowych tramwajów Pesa Jazz Duo. Spółka GAiT skorzystała bowiem z opcji umowy podpisanej z Pesą Bydgoszcz w lutym 2018 roku na zakup 15 nowych tramwajów. Pozwala ona na rozszerzenie zamówienia o kolejne tramwaje tego samego typu. I tak,  w kwietniu tego roku spółka GAiT zamówiła kolejne 15 pojazdów tego typu.

 

 

Patroni nowych tramwajów
– W przyszłym tygodniu zostanie przeze mnie podpisane nowe zarządzenie dotyczące tego w jakiej procedurze będziemy nazywać tramwaje – mówi prezydent Gdańska Aleksandra Dulkiewicz – Pamiętajmy jednak, że zgodnie z obietnicami złożonymi publicznie, mamy kolejkę paru patronów. Chcielibyśmy, aby tramwaje nosiły nazwy katolickich księży, którzy poświęcili najwyższą ofiarę, ofiarę życia w czasie II Wojny Światowej. Chodzi o księdza Komorowskiego, księdza Góreckiego oraz niemieckiego księdza Binnebesela. Kolejne dwa ważne nazwiska to oczywiście Brunon Zwarra, jak pamiętamy obchodzimy w tym roku stulecie jego urodzin, oraz obietnica złożona jeszcze przez prezydenta Adamowicza – chodzi o Zbyszka Cybulskiego – podkreśla prezydent Dulkiewicz.

 

Warto przypomnieć, że w 2017 r. imię ks. Franciszka Rogaczewskiego otrzymał pierwszy z czterech zmodernizowanych tramwajów NGd99. Kolejne trzy charakterystyczne kremowe tramwaje, zostaną uhonorowane imionami pozostałych księży, którzy działali w Wolnym Mieście Gdańsku i zginęli w czasie II Wojny Światowej. Chodzi o ks. Bronisława Komorowskiego, ks. Mariana Góreckiego oraz ks. Brunona Binnebesela. Z kolei, włączone dziś do ruchu Pesy będą nosić imiona Brunona Zwarry oraz Zbyszka Cybulskiego.

 

 

Skip to content