Aktualności

1 października 2020

Nowe tramwaje dla Gdańska – realizacja drugiej transzy zamówienia rozpoczęta

W nocy z 30 września na 1 października dostarczony został nowy tramwaj PESA Jazz Duo. To pierwszy – z drugiej transzy zamówienia – nowoczesny dwukierunkowy tramwaj dla Gdańska. W czerwcu zakończyła się realizacja pierwszej transzy zamówienia – gdańską flotę zasiliło 15 nowych tramwajów PESA Jazz Duo. W ramach drugiej – do floty Gdańskich Autobusów i Tramwajów dołączy kolejnych 15 nowoczesnych pojazdów.

 

 

Gdańsk inwestuje w nowoczesną flotę autobusową i tramwajową, by wciąż podnosić komfort podróży komunikacją miejską w naszym mieście, a pojazdy były jak najbardziej przyjazne środowisku. W ostatnim czasie do floty Gdańskich Autobusów i Tramwajów dołączyło 48 nowoczesnych ekologicznych autobusów Mercedes Citaro oraz 15 dwukierunkowych tramwajów Pesa Jazz Duo. Na tym nie koniec, w ramach drugiej transzy zamówienia do Gdańska dotrze łącznie kolejnych 15 nowoczesnych tramwajów.

 

Dostawy 15 nowych dwukierunkowych tramwajów dla Gdańska, z pierwszej transzy zamówienia, zakończyły się w czerwcu tego roku. Zwieńczył je wyjątkowy, bo biało – zielony tramwaj. Nowa PESA Jazz Duo zyskała fabrycznie barwy Lechii Gdańsk i patrona – legendarnego zawodnika Romana Rogocza.

 

W nocy z 30 września na 1 października do Gdańska dotarł pierwszy – z drugiej transzy zamówienia – nowoczesny dwukierunkowy tramwaj PESA Jazz Duo. Rozładunek nowego tramwaju odbył się w stałym miejscu – na torowisku przy ul. Nowe Ogrody. Laweta z bydgoskiej Pesy na miejsce dotarła około 2 w nocy. Przed Urzędem Miejskim czekała już ekipa techniczna Gdańskich Autobusów i Tramwajów oraz służby Zespołu Utrzymania Ruchu GAiT i Centrali Ruchu ZTM. Rozładunek przebiegł bez problemów i już po ok. 20 minutach tramwaj został osadzony na torach i mógł pojechać w stronę zajezdni.

 

Kolejne tramwaje dostarczane będą sukcesywnie, terminy dostaw będą na bieżąco ustalane z producentem tramwajów PESA Bydgoszcz SA. Łącznie, w ramach drugiej transzy zamówienia do Gdańska dotrze 15 nowych tramwajów Pesa Jazz Duo.

 

Nowoczesne i komfortowe
Nowe tramwaje PESA Jazz Duo to pojazdy wieloczłonowe, dwukierunkowe i całkowicie niskopodłogowe, o długości do 32,5m. W tramwaju mieści się ponad 200 pasażerów, w tym 32 na miejscach siedzących. Siedzenia i tapicerka zostały wykonane z wandaloodpornych materiałów. Tramwaj wyposażony jest w zautomatyzowany defibrylator zewnętrzny AED, umieszczony w kabinie motorniczego. W trosce o potrzeby osób o ograniczonej możliwości poruszania się oraz osób niewidomych i niedowidzących – wszystkie kolumny i poręcze wykonane są w kolorze żółtym, a przyciski w tramwaju opisane są w alfabecie Braille`a. Pojazdy wyposażone są w odkładane ręcznie platformy dla niepełnosprawnych. Znajduje się w nich również wydzielona powierzchnia dla wózków inwalidzkich i dziecięcych.

Nowe tramwaje zapewniają również wyższy komfort motorniczym. Kabiny wyposażone zostały m.in. w wygodniejsze fotele, miejsce na rzeczy osobiste motorniczego, chłodziarkę na napoje, uchwyt na kubek, gniazdo USB do ładowania urządzeń mobilnych, radioodbiornik oraz czujnik dymu papierosowego. Pojazdy są klimatyzowane i wyposażone w monitoring wewnętrzny oraz system informacji pasażerskiej. Tramwaje przystosowane są do pokonywania wzniesień wynoszących do 6 proc., z możliwością zatrzymania się na wymienionym odcinku.

 

Nowości w tramwajach PESA Jazz Duo
Nowe wersja tramwajów PESA Jazz Duo różni się od swojej wcześniej wersji, czyli pięciu tramwajów PESA Jazz Duo, które po Gdańsku jeżdżą już od 2015 roku. Nowe modele zyskały szereg rozwiązań, które dodatkowo podnieść mają komfort jazdy pasażerów. I tak w pojazdach w przestrzeni pasażerskiej i w kabinach prowadzącego zamontowane zostały gniazda USB. Wyznaczono także osobne zabezpieczone stanowisko dla roweru. Tramwaj wyposażony jest w zautomatyzowany defibrylator zewnętrzny AED, umieszczony w kabinie motorniczego.

 

W pojazdach znajdują się boczne tablice informacyjne wyświetlające linię i trasę przejazdu. Poprawiono funkcjonowanie klimatyzacji i ogrzewania, kierując strumień powietrza na ściany boczne. Udoskonalono też oświetlenie stopni wejściowych. Samopoczucie pasażerów poprawiać ma zmienna brawa oświetlenie, ta zmienia się w zależności od temperatury zewnętrznej tj. przy chłodzie jest to barwa ciepła, podczas wysokiej temperatury – barwa zimna.