Nowy Rok i nowe udogodnienia na zajezdni tramwajowej Zakładu Komunikacji Miejskiej w Gdańsku. Spółka wzbogaciła się o pierwszy w tej części Europy podnośnik całowagonowy do tramwajów, a także o nowy wóz ratowniczo-manewrowy.
Podpodłogowy podnośnik całowagonowy “Long Beam” do tramwajów
Długi na 30 m, może udźwignąć do 50 ton, to nowy podnośnik całowagonowy do tramwajów. Został wyprodukowany przez firmę PFAFF-SILBERBLAU Verkehrstechnik GmbH & Co.KG. Składa się z dwóch niezależnych systemów: podnoszenia wagonu stojącego na szynach lub podnoszenia pudła (karoserii) wagonu. Dzięki rozwiązaniu “Long Beam” możliwa jest obsługa różnych typów wagonów na jednym stanowisku, bez konieczności przestawiania ciężkich podnośników kolumnowych w zależności od rodzaju tramwaju. Umożliwia on szybką wymianę elementów podwozia wagonu tramwajowego jak np. wózki jezdne z kołami, silniki lub ciężkie urządzenia zabudowane pod pudłem. Dotychczasowe podnośniki działały tylko na zasadzie podniesienia karoserii przy kołach pozostających na torze w poziomie posadzki. W nowym rozwiązaniu tramwaj po podniesieniu obu systemów i zwolnieniu układy jezdnego pozostaje w pozycji podniesionej natomiast koła opuszczają się wraz z szynami do poziomu podłogi. Eliminuje to kanał naprawczy ponieważ praca obsługi wykonywana jest z poziomu posadzki hali. Pracownik może dostosować wysokość pola pracy do swojego wzrostu – co nie pozostaje bez wpływu na BHP oraz ergonomię miejsca pracy.
Gdański podnośnik jest pierwszym podnośnikiem tego typu w naszej części Europy. Dotychczas posiadały je głównie zakłady komunikacyjne w Niemczech, Austrii i Szwajcarii. Długość urządzenia 30 m, nośność 50 ton, wysokość podnoszenia szyny 1600 mm, belki do karoserii 1800 mm. Spełnia najnowsze normy Unii Europejskiej w zakresie podnośników dla pojazdów.
Koszt podnośnika to 530 tys. euro.
Fot. Grzegorz Mehring / www.gdansk.pl
Nowy pojazd ratowniczo-manewrowy
Mercedes-Benz Unimog model U 423 zbudowany został na bazie samochodu ciężarowego. Wyposażony został w silnik o mocy 231 KM, spełniający najwyższe normy emisji spalin Euro VI. Ma 7 m długości, 2,3 m szerokości i 1,9 m wysokości. Maksymalna prędkość, z jaką może poruszać się po drogach to 85km/h, natomiast po torach może jeździć z prędkością minimum 30km/h. Może on poruszać się zarówno po szynach, jak i po jezdni. Wykorzystywany będzie przy usuwaniu awarii tramwajowych. Wyposażony jest w zabudowaną kabinę do przewozu obsługi i sprzętu ratownictwa technicznego, a także system umożliwiający oświetlenie pola pracy. Dzięki zamontowanej wyciągarce linowej będzie mógł wyciągać samochody z torowisk, a dzięki wyposażeniu w specjalistyczny zestaw podnośników hydraulicznych wspomoże inny sprzęt do wkolejania tramwajów w przypadkach skomplikowanych wykolejeń wagonów. Koszt pojazdu to prawie 2 mln zł brutto.
Fot. Grzegorz Mehring / www.gdansk.pl