Aktualności

12 listopada 2014

Pesa Jazz Duo prezentacja

Do Gdańska dotarł jeden z pięciu najnowocześniejszych w Polsce tramwajów zakupionych przez Miasto Gdańsk – PESA Jazz Duo. Pojazd jest w całości niskopodłogowy, wyposażony w układy klimatyzacji, ogrzewania i wentylacji, zapewniające doskonałe warunki podróżowania, niezależnie od pory roku. Tramwaj wyjedzie na tory już za około 3 tygodnie.
12 listopada nowy tramwaj zaprezentowany został na przystanku tramwajowym przy ul. 3 Maja. – Gdańsk niewątpliwie jest liderem w kwestii modernizacji taboru tramwajowego, miastem które wyraźnie stawia na transport publiczny. Przekazujemy Wam najnowocześniejsze tramwaje w Polsce. Pojazdy pełne nowości technicznych. Tramwaje godne nowoczesnego Gdańska – mówił podczas spotkania prezes PESA Bydgoszcz SA Tomasz Zaboklicki.
– Przy opracowywaniu warunków zamówienia nowych tramwajów kładliśmy szczególny nacisk na wygodę pasażerów i potrzeby osób niepełnosprawnych. Zgodnie z obowiązującymi standardami, każdy pojazd jest przygotowany do przewozu osób z niepełnosprawnością ruchową, osób niewidomych i niedowidzących – zaznacza prezes Zakładu Komunikacji Miejskiej Jerzy Zgliczyński. W każdej PESIE Jazz Duo jeżdżącej po gdańskich torach zamontowana zostanie platforma dla osób poruszających się na wózku. Gdańskie tramwaje PESA Jazz Duo mają wiele udogodnień dla osób niewidomych i niedowidzących. Wszystkie przyciski zostały opisane w języku Braille`a. Każdy pojazd ma też system komunikacji głosowej. Lektor podaje informacje na jakim przystanku zatrzymał się tramwaj, a także czyta nazwę przystanku następnego.
Tramwaje PESA Jazz Duo są w całości niskopodłogowe i wyposażone m.in. w klimatyzację, monitoring wewnętrzny oraz system informacji pasażerskiej, który oprócz nazw przystanków, wyświetla także mapki i zdjęcia okolic poszczególnych przystanków.
– Po dostarczeniu nowych tramwajów PESA Jazz Duo, gdańska flota tramwajowa liczyć będzie 125 pojazdów, z czego 95 z nich to pojazdy niskopodłogowe lub z częścią niskopodłogową. A to stanowi 76% całego taboru tramwajowego, co czyni nas pod tym względem najlepszymi w całej Polsce. Gdańsk wyraźnie dystansuje inne miasta, dla porównania w następnym w kolejności mieście wskaźnik pojazdów niskopodłogowych wynosi 46% – podkreśla prezydent Gdańska Paweł Adamowicz.
Nowoczesne tramwaje PESA Jazz Duo mogą poruszać się na torowiskach o pochyłościach do 6% co umożliwia obsługę komunikacyjną tzw. „górnego tarasu”. Są pojazdami dwukierunkowymi, dzięki czemu mogą jeździć na liniach, które nie kończą się klasyczną pętlą, dlatego będą obsługiwały nową linię tramwajową z Siedlec na Piecki Migowo, która ma zostać ukończona do września 2015 roku, a w przyszłości pojawią się także na linii tramwajowej, która powstanie w ciągu ul. Bulońskiej.
Tramwaje PESA Jazz Duo są także bardzo przyjazne dla obsługi. Każdy pojazd na obu końcach posiada całkowicie wydzielone, klimatyzowane kabiny motorniczego oraz ergonomiczne pulpity sterownicze z centralnym terminalem komputerowym. Każdy pojazd wyposażony jest również w diagnostykę on-line obejmującą wszystkie obwody i podzespoły tramwaju decydujące o bezpieczeństwie pracy wagonu wraz z rejestracją zdarzeń w czasie rzeczywistym.
Umowa na dostawę 5 tramwajów PESA Jazz Duo podpisana została we wrześniu 2013 roku pomiędzy gdańskim Zakładem Komunikacji Miejskiej a bydgoską PESĄ. Koszt zakupu 5 składów tramwajowych to 54 mln zł. Zakup współfinansowany jest ze środków Unii Europejskiej w ramach realizacji III etapu Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej.
Kolejne z pięciu zakupionych tramwajów do Gdańska dotrą do końca tego roku.
Charakterystyka ogólna:
• część pasażerska jest w 100% niskopodłogowa i wyposażona w układy klimatyzacji, ogrzewania i wentylacji, zapewniające doskonałe warunki podróżowania, niezależnie od pory roku,
• przystosowany do przewozu osób niepełnosprawnych i poruszających się na wózkach inwalidzkich,
• wnętrze monitorowane, wyposażone w system informacji pasażerskiej,
• system wykrywania i likwidacji poślizgów występujących we wszystkich fazach rozruchu i hamowania,
• możliwość rejestracji wszystkich parametrów pracy pojazdu i analizy danych.
• wydzielone dwie klimatyzowane kabiny motorniczego.
Dane techniczne:
• długość tramwaju: 29,7m
• szerokość tramwaju: 2,4m
• liczba miejsc ogółem: 203
• w tym siedzących: 32
• maksymalna prędkość eksploatacyjna: 70km/h