Nowy tramwaj PESA Jazz Duo wyprodukowany w zakładach PESA Bydgoszcz został przywieziony 30 lipca do Gdańska. Pojazd wyjedzie na miejskie torowiska za około dwa tygodnie i jest pierwszym z transzy 30 nowych tramwajów, które mają się pojawić w mieście do końca 2020 roku.

 

Gdańsk, ul.Nowe Ogrody. Nowa PESA Jazz Duo opuszcza lawetę.

 

 

 

PESA Jazz Duo

PESA Jazz Duo to nowoczesne, niskopodłogowe tramwaje produkowane w zakładach PESA Bydgoszcz S.A. Przy długości blisko 32 metrów, pojazdy te są przystosowane do przewozu nawet 200 pasażerów. Tramwaje są wyposażone m.in. w klimatyzację i defibrylatory AED. Obecnie w taborze GAiT jeździ pięć egzemplarzy tych pojazdów.

 

 

Kiedy pierwszy kurs?

Dostarczony we wtorek do Gdańska tramwaj nie od razu rozpocznie kursowanie.

 

– Przyjęcie nowego tramwaju do naszego taboru to proces, który zajmie około dwóch tygodni – mówi Leszek Krawczyk, dyrektor ds. technicznych GAiT. -Zanim pojazd trafi do ruchu, musi uzyskać homologację, przeprowadzamy także odbiór techniczny, w trakcie którego zazwyczaj pojawiają się drobne rzeczy do poprawki.

 

 

Gdańsk, ul.Nowe Ogrody. Nowa PESA Jazz Duo opuszcza lawetę.

 

 

 

Kiedy kolejne?

Zgodnie z zapowiedziami bydgoskiej PESY, 3 kolejne tramwaje zostaną dostarczone do Gdańska w sierpniu tego roku. Dostawy kolejnych egzemplarzy zaplanowano na okres od września do listopada. Do końca bieżącego roku w Gdańsku ma się więc pojawić 15 nowych tramwajów. Pierwsze pojazdy miały być dostarczone do miasta jeszcze na początku tego roku, jednak producent nie wywiązał się ze zobowiązań dotyczących terminów, za co naliczane mu są kary umowne. Suma naliczonych z tytułu zwłoki kar będzie dokładnie znana w momencie dostarczenia wszystkich tramwajów, terminy dostaw są bowiem rozłożone w czasie i kwoty będą inne dla każdego pojazdu. Według szacunków GAiT, suma kar umownych pokryje koszty dwóch dodatkowych tramwajów, które zasilą tabor spółki w przyszłym roku.

 

 

Wyposażenie tramwaju: z myślą o pasażerach i motorniczych

Tramwaje PESA Jazz Duo to pojazdy całkowicie niskopodłogowe. W tramwaju zmieści się do 200 pasażerów, w tym 28 na miejscach siedzących. Siedzenia i tapicerka zostały wykonane z wandaloodpornych materiałów. Każdy tramwaj wyposażony będzie w zautomatyzowany defibrylator zewnętrzny, umieszczony w kabinie motorniczego. Tramwaje zapewniają również bezpieczeństwo pasażerom o ograniczonych możliwościach ruchowych oraz wzrokowych. Kolumny i poręcze są w kolorze żółtym, a wszystkie przyciski opisane zostały w alfabecie Braille’a. W pojeździe znajduje się również wydzielona powierzchnia dla wózków inwalidzkich i dziecięcych. Nowe tramwaje zapewnią również wyższy komfort motorniczym. Kabiny wyposażone zostały m.in. w wygodniejsze fotele, miejsce na rzeczy osobiste motorniczego, chłodziarkę na napoje, uchwyt na kubek, gniazdo USB do ładowania urządzeń mobilnych, radioodbiornik oraz czujnik dymu papierosowego.

 

 

 

 

Fot. Przemysław Szalecki/gdansk.pl

 

 

O tym, jak wyglądał nocny rozładunek można przeczytać na stronie gdansk.pl

 

Skip to content