Ponad 80 proc. autobusów naszej spółki wyposażonych jest w nawiew zimnego powietrza. Żaden z prywatnych przewoźników, ani firm komunikacyjnych w ościennych gminach nie dysponuje takim taborem. Również w skali kraju trudno znaleźć firmę, która miałaby tyle klimatyzowanych pojazdów – Kraków 23 proc., Wrocław i Łódź po około 10 proc.
Aby uniknąć nieporozumień wszystkie pojazdy zostały wyposażone w specjalne tabliczki, tam gdzie widnieje symbol „wentylatora” jest  używana klimatyzacja. Warto wtedy nie uchylać okien, aby działała sprawnie

 

Co warto wiedzieć…

Wedle umowy podpisanej z Zarządem Transportu Miejskiego klimatyzacja ma być uruchomiona jeśli temperatura na zewnątrz przekracza 24 stop. C. Należy podkreślić, że  nawiew w naszych pojazdach włącza się automatycznie, kierowca go nie uruchamia samodzielnie. To jeden z mitów. Kolejny, który warto obalić, to nie włączanie klimatyzacji ze względu na oszczędności na paliwie. Jak już wcześniej zostało podkreślone nawiew włącza się samodzielnie, a wzrost zużycia paliwa jest znikomy, poza tym kierowca nie jest premiowany za oszczędności paliwowe.
Co ciekawe, gdyby pasażerowie zażyczyli sobie klimatyzację przy temp. 15 stop. C na zewnątrz, to niestety, ale nie zadziała. Temperatura powietrza byłaby za niska.
Ostatnia najważniejsza informacja, to że klimatyzacja zaczyna działać w momencie uruchomienia silnika i „dąży do osiągnięcia” zaprogramowanej temperatury wewnątrz. Czyli jeśli pojazd ruszył właśnie z pętli, gdzie stał przez kwadrans, to niestety  nie uzyskamy natychmiast miłego chłodu. Prawo nie zezwala na postój autobusów z pracującym silnikiem dłużej niż minutę.

 

Powieje chłodem... komfortowo

 

Nieustanna kontrola

Nawiew zimnego powietrza w autobusach działa na zupełnie innych zasadach niż w samochodach osobowych, nie zmienia to jednak faktu, że należy robić przeglądy. Producenci wyznaczają termin zmiany filtrów co pół roku. Aby mieć pewność, że nic złego się nie dzieje, nasze zaplecze kontroluje filtry co 3 miesiące i jeśli zanieczyszczenie jest duże, to nie czekamy na „obowiązkową” wymianę, ale dokonujemy jej natychmiast. W ubiegłym roku  wymieniliśmy około 900 filtrów (4 szt. na przegubowy, 2 szt. na krótki), w tym roku już 430. Dodatkowo nasza klimatyzacja jest pod opieką specjalnej firmy serwisowej zajmującej się naprawami i przeglądami

Skip to content