30 stycznia na gdańskie tory wyjechało pięć najnowocześniejszych i najładniejszych w Polce tramwajów zakupionych przez Miasto Gdańsk. Tego dnia w rolę dyspozytora tramwajowego wcielił się na chwilę prezydent Gdańska Paweł Adamowicz, który oficjalnie wypuścił na tory nowe pojazdy. Od dzisiaj nowe tramwaje PESA Jazz Duo  jeżdżą na najdłuższej trasie tramwajowej w Gdańsku – linii nr 6. Docelowo będą obsługiwać nową linię tramwajową Piecki Migowo.

 

– To duża przyjemność i odpowiedzialność uruchomić pięć nowych tramwajów, które jeździć będą po gdańskich torach, by przewozić mieszkańców naszego miasta komfortowo i bezpiecznie – podkreśla prezydent Adamowicz.

 

Fot. Jerzy Pinkas/www.gdansk.pl

 

image15

image16

 

Tramwaje PESA Jazz Duo są w całości niskopodłogowe i wyposażone m.in. w klimatyzację, monitoring wewnętrzny oraz system informacji pasażerskiej, który oprócz nazw przystanków, wyświetla także mapki i zdjęcia okolic poszczególnych przystanków. Przy opracowywaniu warunków zamówienia nowych tramwajów kładliśmy szczególny nacisk na wygodę pasażerów i potrzeby osób niepełnosprawnych. Zgodnie z obowiązującymi standardami, każdy pojazd jest przygotowany do przewozu osób z niepełnosprawnością ruchową, osób niewidomych i niedowidzących. Gdańskie tramwaje PESA Jazz Duo mają także wiele udogodnień dla osób niewidomych i niedowidzących. Wszystkie przyciski zostały opisane w języku Braille`a. Każdy pojazd ma też system komunikacji głosowej. Lektor podaje informacje na jakim przystanku zatrzymał się tramwaj, a także czyta nazwę przystanku następnego.

 

Fot. Piotr Połoczański/ZKM

 

Fot. Piotr Połoczanski  www.photolife.pl  www.facebook.com/poloczanski

Fot. Piotr Połoczanski  www.photolife.pl  www.facebook.com/poloczanski

Fot. Piotr Połoczanski  www.photolife.pl  www.facebook.com/poloczanski

 

Patroni tramwajów PESA Jazz Duo
Wszystkie gdańskie tramwaje PESA Jazz Duo (podobnie jak Pesa Swing oraz Bombardiery) noszą imiona osób związanych z Gdańskiem i jego historią. Inicjatorem akcji był Prezydent Miasta Paweł Adamowicz, a o wyborze Patronów zdecydowali sami gdańszczanie, którzy na początku 2011 roku wzięli udział w internetowym głosowaniu. Listę wybitnych gdańszczan i osób z Gdańskiem związanych na przestrzeni dziejów pomogli opracować wybitni znawcy dziejów naszego miasta – profesorowie Edmund Kizik i Andrzej Januszajtis. Swoje propozycje zgłaszali także sami mieszkańcy Gdańska. 16 grudnia 2014 roku odbyła się uroczystość nadania imienia Arama Rybickiego, pierwszemu z gdańskich tramwajów PESA Jazz Duo. Patronami pozostałych PES Jazz Duo zostali: Erich Volmar, Jan Wullf, Lesser Giełdziński oraz Willi Drost.
Tramwaje w Gdańsku
Po wprowadzeniu do ruchu pięciu nowych tramwajów PESA Jazz Duo, flota tramwajowa Zakładu Komunikacji Miejskiej w Gdańsku liczy 125 pojazdów, z czego 95 to pojazdy niskopodłogowe lub z częścią niskopodłogową. Stanowi to 76% całego taboru tramwajowego. Pod tym względem Gdańsk jest najlepszy w całej Polsce. Dla porównania w Warszawie wskaźnik ten wynosi 46%, w Krakowie 43%, a w Poznaniu 39%.
Coraz więcej tramwajów niskopodłogowych i częściowo niskopodłogowych w Gdańsku

 

Już w 2006 roku zapadła decyzja o zakupie nowych składów niskopodłogowych. W wyniku przetargu, do Gdańska trafiły 3 Bombardiery NGT6/2. Kosztowały one prawie 22 mln zł. Wymiana całego taboru na fabrycznie nowy jest zbyt kosztowna dlatego zdecydowano, że kolejnym zakupem będą tramwaje używane z przeznaczeniem do modernizacji. W 2007 roku została podpisana umowa z przewoźnikiem z niemieckiego Dortmundu na zakup 46 tramwajów N8C, za które Gdańsk zapłacił 1,4 mln euro. Ich modernizacja w poznańskim Modertransie kosztowała 29,6 mln zł. W 2009 roku ostał zawarty największy w historii gdańskiego ZKM kontrakt na zakup 35 tramwajów PESA Swing za 305,5 mln zł. Ostatni pojazd przyjechał do Gdańska w grudniu 2012 roku. We wrześniu 2013 roku po raz kolejny została podpisana umowa z bydgoską firmą na dostawę nowoczesnych dwukierunkowych tramwajów. Koszt zakupu 5 tramwajów PESA Jazz Duo to 54,1 mln zł. W 2014 roku ZKM w Gdańsku kupił w niemieckim Kassel kolejną partię używanych tramwajów z przeznaczeniem do modernizacji. 16 tramwajów N8C kosztowało 2,7 mln zł. Zakres modernizacji będzie znacznie szerszy niż poprzednio. Nowością w tramwajach z Kassel będzie klimatyzacja w części pasażerskiej.
Coraz mniej 105-tek w Gdańsku

 

W Gdańsku będzie jednocześnie ubywać najstarszych tramwajów z wysoką podłogą. Został właśnie rozstrzygnięty przetarg na sprzedaż 32 wagonów 105Na, które nabywca będzie zabierał z Gdańska sukcesywnie do końca tego roku.
Tramwaje w Gdańsku w liczbach

 

5 nowych tramwajów PESA Jazz Duo obsługuje gdańskie linie
16 zmodernizowanych N8C trafi w tym roku do Gdańska
19,1 km ma najkrótsza linia tramwajowa w Gdańsku – nr 10
32 wagony 105Na zostały sprzedane w ostatnim przetargu
35,3 km ma najdłuższa linia tramwajowa w Gdańsku – nr 6
44 tramwajów ZKM jest wyposażonych w klimatyzację
47 motorniczych jest już przeszkolonych do obsługi tramwajów PESA Jazz Duo
66 kobiet pracuje na stanowisku motorniczej
125 pojazdów liczy flota tramwajowa ZKM w Gdańsku
150 km to łączna długość tras tramwajowych w Gdańsku
230 000 pasażerów dziennie przewożą gdańskie tramwaje
14 000 000 km przejeżdżają rocznie gdańskie tramwaje

Skip to content